بازاریابی و مارکتینگ

ایجاد برند شخصی موفق با رسانه های اجتماعی

برند شخصی موفق

سلام به شما همراه همیشگی یارین وب، امروز می خواهیم درباره ایجاد یک برند شخصی موفق صحبت کنیم. امروزه بسیاری از کارآفرینان، برندسازی شخصی را بیشتر نوعی بازی و سرگمی تلقی می کنند.

بر این اساس اگر تمام کارهای آن ها به خوبی پیش برود، وقت اندکی را برای برندسازی شخصی خود اختصاص می دهند. شاید این امر چندان عجیب نباشد، اما نکته مهم تاثیرگذاری بیش از حد تصور برند شخصی، بر روی عرصه کسب و کار است.

شما باید با این حوزه مثل یکی از بخش های بسیار مهم کسب و کار خود رفتار کنید، در غیر این صورت شانسی برای جلب نظر مشتریان و بهبود وضعیت کاری خود نخواهید داشت.

برند شخصی شما به وضوح بیان می کند که شما چه کسی هستید، چه کاری انجام می دهید و اینکه چگونه می توانید به دیگران کمک کنید.این کار باعث می شود مردم در ارتباط با شما و پیدا کردن ارزش های شما راحت تر باشند.

امروزه ایجاد برند شخصی موفق برای هر کارآفرینی امر جذابی محسوب می شود. برندهای بزرگ نیز در عمل به دنبال ترغیب مدیران ارشد آن ها به سوی ایجاد برند شخصی هستند.

اولین ایده‎ای که در این میان به ذهن کارآفرینان می رسد، حضور در فضای شبکه های اجتماعی برای توسعه برند شخصی است.شبکه های اجتماعی، به دلایل زیادی بهترین فضا برای ایجاد و ارتقا برند شخصی موفق به شما می روند.

این شبکه ها فضاهای رایگان در اختیار شما قرار می دهند؛ به شما این امکان را می دهند که مخاطبان خود را پیدا کنید؛ با آن ها تعامل مستقیم داشته باشید و شبکه ارتباطی موثر خود را پیدا کنید.

از همه مهم تر به شما این امکان را می دهند که در ادامه مسیر خود همواره دیدگاه جدید داشته باشید.با این تفاسیر هر کسی نمی تواند پرسونال برندینگ موثر خود را ایجاد کند.ایجاد پرسونال برندینگ در شبکه های اجتماعی تنها در صورتی موفق آمیز خواهد بود که با برنامه و انرژی همراه باشد و نکات حرفه ای در آن رعایت شده باشد.

نکات مهم برای ایجاد برند شخصی موفق

نکاتی برای ایجاد یک برند شخصی موفق

هر فردی برند شخصی موفق خودش را دارد اما تنها عده ی کمی برای ثبت و ارتقای آن تلاش می کنند.هر پلتفرمی که شخص بتواند اطلاعات خودش را در آن بارگذاری کند، می توند ابزاری برای ساخت یک برند شخصی باشد. بدین ترتیب رسانه های مجازی و غیر مجازی بسیاری در ایجاد  یک پرسونال برندینگ کاربرد دارند.

برخی رسانه ها هزینه، زمان و انرژی زیادی را برای ساختن یک برند شخصی موفق می طلبند اما امروزه شبکه های اجتماعی مجازی، مسیر را بسیار راحت کرده اند.در کنار سیل عظیمی از مردم که وارد شبکه های اجتماعی می شوند تنها عده اندکی موفق می شوند برند شخصی خود را به خوبی ایجاد کنند.چند مورد از این نکات را با هم بررسی می کنیم.

خود شناسی در ساخت برند شخصی موفق:

برای ایجاد برند شخصی ابتدا باید خود را بشناسید. تنها در صورتی موفق خواهید شد که بدانید چه کسی هستید و چه اهداف و ویژگی هایی دارید. در این صورت می توانید تصویری قابل اعتماد در ذهن مخاطب خود بسازید.

خود شناسی ریشه و اساس ساخت برند شخصی شماست و هویت برند را شکل می دهد. با شناخت خودتان متوجه خواهید شد که برنذتان حول چه موضوعی باشد و پراکنده فعالیت نکنید.بهتر از برای شناخت و هویت برند خود از پاسخ دادن به سوال های زیر شروع کنید.

چه ویژگی هایی دارید؟

به چه حوزه هایی علاقه مند هستید؟

در چه حوزه های مهارت و تجربه دارید؟

آیا می توانید مهارت های خود را در زمینه ای که علاقه دارید افزایش دهید؟

می خواهید دیگران شما را با چه چیزی بشناسند؟

چه چیزی را قصد دارید به نمایش بگذارید؟

چه مخاطبینی را می خواهید جذب کنید؟

چرا مخاطبان باید شما را از بین هزاران مورد مشابه انتخاب کنند؟

لزومی ندارد که موضوع بسیار سخت و حرفه ای باشد،‌ زمینه ای را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید.با انتخاب هر موضوعی باید به جواب دو سوال آخر تمرکز ویژه ای داشته باشید و به این فکر کنید چه طور می توانید موضوع انتخابی خود را متفاوت ارائه کنید.

خودشناسی در ساخت برند شخصی

پیوستگی در شبکه های اجتماعی(برند شخصی موفق):

در همه شبکه های اجتماعی، نام و تصویر پروفایل یکسانی داشته باشید. اگر در مدیایی مکان انتخاب یکسان نبود با تغییری کوچک این کار را انجام دهید تا مخاطب بتواند به آسانی شما را پیدا کند.

انتخاب شبکه های اجتماعی مناسب برای ایجاد برند شخصی موفق:

لزومی ندارد در همه ی شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشید. شما باید شبکه هایی را انتخاب کنید که مخاطبان شما در آن حضور دارند.حضور شما در توییتر در حالی که مخاطبان شما همه در اینستاگرام هستند مانند تبلیغ در بیابان است.

پس باز هم به بحث شناخت خود و مخاطب باز گردید و ببینید برای چه مخاطبی می خواهید کار کنید و مخاطبان خود را در کجا می توانید پیدا کنید.از بین پلتفرم هایی که مخاطبان شما در آن حضور دارند آنهایی را انتخاب کنید که با آن احساس راحتی یشتری دارید و یا برای شما اولویت بیشتری دارد.

به عنوان مثال کسی که در زمینه مد و فشن فعالیت دارد قطعا اینستاگرام یا پینترست اولویت بیشتری برای او نسبت به توییتر دارد. پس برند سازی شخصی را از آن ها شروع کنید.

همچنین به این نگاه کنید که چند شبکه ی اجتماعی را به طور همزمان می توانید پیش ببرید.شاید تنها فرصت و نیروی دو شبکه را داشته باشید پس به همان اکتفا کنید. در آینده وقتی برندی موثر خلق کردید می توانید برای حضور در شبکه های اجتماعی بیشتری برنامه ریزی کنید.

ساخت شبکه های اجتماعی

یک پرسونال برند باید فعال باشد:

داشتن حضور فعال در شبکه یکی از عوامل اصلی و موثر در ایجاد یک پرسونال برندینگ موفق است. افرادی که حضور منظم و مستمری دارند علاوه بر اینکه در ذهن مخاطب به خوبی ثبت می شوند، در نهایت دنبال کننده بیشتری هم خواهد داشت.بنابر این به طور پیوسته علایق، نکات و تجربه های خود را به اشتراک بگذارید.

شما باید بر حسب تجربه مقدار و زمان مناسب نشر محتوا در هر شبکه  اجتماعی را پیدا کنید. همواره سعی کنید الگوریتم مناسب خود را در ارتباط با مخاطب پیدا کنید و از آن پیروی کنید.

همچنین برای نشر مناسب محتوا علی الخصوص اگر در چند شبکه اجتماعی فعالیت می کنید می توانید از ابزار های مدیریت شبکه های اجتماعی مثل نوین هاب استفاده کنید. برای استفاده از این ابزار ها کافی است تنها محتواهای خود را آپلود و زمان نشر آنهارا تعیین کنید.بدین ترتیب برخی از دغدغه های ذهنی شما در انتشار محتوا کاهش می یابد.

از محتوا های مناسب استفاده کنید(برند شخصی موفق):

 محتوای خاص، با کیفیت و مرتبط با فعالیت شما جز جدایی ناپذیر از پرسونال برندینگ در شبکه های اجتماعی است.هنگام تهیه محتوا از این نکات استفاده کنید.

محتوای شما در هر شبکه ی اجتماعی باید مناسب با سبک، لحن و ادبیات همان مدیا باشد مثلا در توییتر باید از جملات کوتاه و صریح برای بیان منظور خود استفاده کنید.اما در اینستاگرام باید محتوای بصری داشته باشید و از جملاتی با لحن دوستانه استفاده کنید.

پیوستگی رنگ، تم و یا لگوی شبکه های اجتماعی مختلف را فراموش نکنید.یک تم، رنگ و یا حتی کاور در تصویر در پلتفرم های بصری، تاثیر به سزایی در ذهن مخاطب دارد و شما باید از این تاثیر استفاده کنید.

محتوای پیج و یا اکانت شما باید پیوستگی محتوایی داشته باشد و مدام از شاخه ای به شاخه ای دیگر نپرید.به عنوان مثال اگر در پیج خود محتوای آموزشی انتشار می دهید تنها باید همان را ادامه دهید.

با گذشت زمان مخاطب علاقه ی بیشتری به شناخت شما پیدا می کند آن زمان می توانید محتواهای محدودی را در مورد زندگی شخصی خود منتشر کنید.

تولید محتوای مناسب برای برند شخصی

ساخت شبکه اجتماعی موثر(برند شخصی موفق):

از ارتباطات و شبکه سازی های موثر همواره به عنوان عامل موفقیت و ارتقا در هر زمینه ای یاد شده است. حتی مشاهده می کنیم که اخیرا همایش ها و گردهمایی ها با هدف شبکه سازی برگزار می شوند. خوشبختانه شبکه های اجتماعی امکان ایجاد تعامل و دایره ی ارتباطی را بسیار آسان کرده است.

پس به راحتی برای ارتباطات خود برنامه ریزی کنید. با افرادی که در حوزه تخصصی شما فعالیت دارند ارتباط بگیرید.آنها را دنبال کنید و با آنها تعاملات سازنده داشته باشید.با مخاطبین خود ارتباط عمیق برقرار کنید و به سوالات آنها پاسخ دهید.در صورتی که توسط فرد یا مجموعه ای منشن شدید به آن واکنش نشان دهید.بدین ترتیب در نهایت حمایت اجتماعی شبکه ای موثر از افراد را همراه خود خواهید داشت. شبکه ی ارتباطی موثر باعث می شود به دیدگاه های جدیدی برسید.چالش های مخاطب را بهتر شناسایی کنید، خیلی سریع تر از حالت معمول رشد کنید و به فردی شاخص و سرآمد در زمینه ای که در آن کار می کنید تبدیل شوید.

برند شخصی موفق خود را ایجاد کنید و در حین فعالیت خود افراد موفق در زمینه ی فعالیت خود را شناسایی کنید و از آنها ایده بگیرید.صدای خود را بر اساس شبکه ی اجتماعی مورد نیاز خود تنظیم کنید. شما می توانید خلاق و سرگرم کننده باشید و یا حرفه ای و متخصص؛ اما هرچه هستید خودتان باشید و برای ارتقای این خود واقعی تلاش کنید.

نام و داستان خود را ایجاد کنید(برند شخصی موفق):

هنگام تصمیم گیری در مورد برند شخصی خود دو گزینه رو به روی خود دارید از نام خود استفاده کنید و یا از نام های دیگر.برای انتخاب نام مناسب باید اهداف و ارزش های خود را مرور کنید.سعی کنید آنها را راحت در گفتار و با یادآوری آسان انتخاب کنید و دقت کنید با نام رقبای خود یکسان نباشد.

پیام های خود را ایجاد کنید(برند شخصی موفق):

بدون شک پس از ایجاد نام برند خود مهمترین نکته این است که چه می گویید و چگونه می گویید.بنابر این پیامرسانی باید در مرکز هر کاری باشد که انجام می دهید.چه به صورت نوشتاری و چه به صورت گفتاری. پیام های تجاری برند شما باید به یک پیشنهاد اساسی با ارزش تبدیل شوند، که در تمام مراحل ارتباط شما اعمال می شود.

یادگیری مداوم برای برند شخصی

هیچ گاه یادگیری را متوقف نکنید(برند شخصی موفق)

ساخت رسانه های اجتماعی می تواند یک کار چالش برانگیز باشد زیرا تغییرات مداوم در پلتفرم های رسانه وجود دارند.همچنین باید بدانیم که هر پلتفرم چگونه کار میکند و چگونه از آن برای دریافت پیام خود استفاده کنید.شما باید به سرعت کانال های موثر جدید و چگونگی افزایش عملکرد خود را بیاموزید.

برای به دست آوردن همه این موارد، سرمایه گذاری در دوره های تخصصی، برای درک عمیق تر از موضوعات خاص می تواند قوانین را تغییر دهد و با شما کمک کند افق های خود را گسترش دهید و پایه های محکم بسازید.

موضوعات مختلف مانند تبلیغات گوگل، بازاریابی ایمیلی، بازار یابی محتوا و بسیاری از موارد دیگر می توانند بخش کوچکی باشند که برای حضور قوی در شبکه های اجتماعی به آن نیاز دارید.

سخن پایانی:

برند سازی در شبکه های اجتماعی گرچه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است اما دنیای کسب و کار فقط به شبکه های اجتماعی و عرصه ی آنلاین منحصر نیست.

شما باید در دنیای آفلاین هم تلاش قابل ملاحظه ای برای توسعه کسب و کار آنلاین خود انجام دهید.در غیر این صورت شانس کمی در توسعه برند خود و تاثیر گذاری بر روی مخاطب خود خواهید داشت.برای گرفتن مشاوره رایگان می توانید با ما در یارین وب در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *